Activități supportive


Centru de Documentare si Informare

Structura infodocumentara moderna cu resurse pluridisciplinare si multimedia, Centrul de Documentare si Informare ofera elevilor, cadrelor didactice, parintilor si comunitatii locale ”un spatiu de formare, de comunicare, de informare si de exploatare a fondului documentar si a tehnologiilor informatiei si comunicarii in educatie, un loc de cultura, deschidere, intalnire si integrare”.

Liceul nostru este printre putinele unitati scolare din judet care au avut sansa de a-si crea, inca din anul 2005, un CDI la standarde europene, urmand modelul scolilor franceze. Astazi, centrul face parte din ethosul scolii, gratie activitatilor extracurriculare si extrascolare extrem de complexe care se desfasoara, sub coordonarea profesorului documentarist, in parteneriat cu alte institutii din tara si din Europa: activitati pedagogice, culturale, activitati de orientare scolara si profesionala, activitati de educatie civica, ecologica si pentru sanatate, activitati de formare si dezvoltare a gustului pentru lectura etc.

CDI este un spatiu activ şi mult mai atractiv de instruire, un mediu educaţional interactiv, în care elevii sunt actori ai propriei formari si dobandesc autonomie in invatare; CDI este un loc al liberei initiative, un pol al culturii, un spatiu al deschiderii catre noi orizonturi, este locul unde elevii dobandesc noi competente si deprinderi.

Ei vin la CDI pentru:


Consilierea psihologica

Consilierul scolar este o persoana calificata, atestata profesional, care asista elevi, parinti si profesori, individual sau in grup, prin consultanta si consiliere. Responsabilitatile consilierului scolar:

1. ofera consiliere individuala si de grup;
2. organizeaza grupuri de suport, lectorate pentru elevi, profesori, parinti cu scopul de a oferi informatii despre dezvoltarea si evolutia copiilor, despre comportamente problematice, stiluri parentale etc.;
3. colaboreaza cu alte institutii (fundaţii, ONG-uri , asociatii) si alti specialisti atat din scoala cat si din afara acesteia;
4. mediaza conflictele aparute in mediul scolar;
5. are incluse in norma patru ore de psihologie la clasele a X-a;
6. aplica chestionare individuale si de grup in diferite scopuri (orientare scolară si profesionala, stil de invatare, stil de viata, luarea deciziilor etc.);
7. aplica teste psihologice (teste de inteligenta, de aptitudini, de personalitate).

Consilierul scolar activează in 4 domenii de baza:


Invatatorul si profesorul de sprijin

Daca dorim sa intervenim in favoarea copiilor, trebuie sa le oferim tuturor o educatie de calitate si, in mod deosebit, celor cu cerinte educative speciale, sloganiul nostru fiind o educatie de calitate pentru toti intr-o scoala pentru toti.

Invatamantul special integrat reprezinta o forma de instruire scolara diferentiata, precum si o forma de asistenta educationala, sociala si medicala complexa, destinata copiilor/elevilor/tinerilor cu cerinte educationale speciale integrati in unitati de invatamant de masa. Aceasta trebuie sa corespunda nevoilor de dezvoltare ale copiilor, prin evaluarea adecvata a potentialului de invatare/dezvoltare si prin asigurarea reabilitarii-recuperarii si compensarii deficientelor ori tulburarilor, dificultatilor de invatare.

Categoriile de copii/elevi care beneficiaza de serviciile educationale de sprijin sunt :
a) copii/elevi cu certificat de orientare scolara si profesionala eliberat de comisia de evaluare si orientare scolară si profesionals din cadrul CJRAE;
b)  copii/elevi cu dificultati de invatare, de dezvoltare sau de adaptare scolara care se gasesc la un moment dat în situatie de esec scolar sau in risc de abandon scolar si beneficiazs de servicii de educatie remediala/consiliere psihopedagogica din partea cadrelor didactice de la clasa, din parte consilierului scolar/a profesorului logoped etc. In functie de evolutia elevului, cadrele didactice care au lucrat cu acesta pot recomanda evaluarea de catre comisia din cadrul CJRAE in vederea asigurarii unui profesor itinerant si de sprijin.

Profesorul itinerant si de sprijin este cadrul didactic cu studii superioare in domeniul psihopedagogic care desfasoara activitati de invatare, stimulare, compensare si recuperare cu persoanele cu CES integrate in unitatile de invatamant de masa, in colaborare cu toti factorii implicati.

 Atributiile profesorului itinerant si de sprijin


Cabinetul de logopedie

Limbajul este cel mai important mijloc de relationare, prin intermediul lui omul comunica dorinte, sentimente, intentii, se formeaza si se defineste ca individ. Astfel, de insusirea corecta a limbajului depinde dezvoltarea intregii personalitati a individului. Un copil cu tulburari de limbaj, care nu a beneficiat de terapie logopedica, poate dezvolta complexe de inferioritate, o stima de sine scazuta, relatii deficitare cu ceilalti, manifesta teama de a vorbi in public, inchidere in sine, ceea ce poate duce la experimentarea unor stari psihice negative, esec sau chiar abandon scolar si implicit slaba insertie sociala. Pentru dezvoltarea armonioasa a personalitatii copilului sunt necesare interventiile logopedice inca din faza de debut a tulburarilor de limbaj, acestea fiind totodata un factor decisiv in reusita tratamentului logopedic. Rolul profesorului logoped in scoala este de-a identifica, evalua si corecta elevii care prezinta tulburari ale limbajului, astfel: tulburarile de pronuntie/articulare; tulburarile de ritm si fluenta ale vorbirii; tulburarile limbajului scris-citit; tulburarile de dezvoltare ale limbajului; tulburarile de voce; alte tulburari de limbaj care influenteaza negative adaptarea scolara si sociala a copiilor.

Obiectivele muncii logopedului sunt:

In acest context, activitatea profesorului logoped se orienteaza:


Terapia logopedica completeaza in mod cu totul special oferta scolara de care beneficiaza elevii din clasele primare ale liceului nostru. Activitătile de terapie a limbajului se desfasoara in cadrul cabinetului logopedic, intr-o atmosfera stenica, stimulatoare prin alternarea tehnicilor si metodelor speciale de terapie a limbajului cu tehnicile de comunicare. Cabinetul logopedic este dotat cu material specific metodelor traditionale de recuperare a dificultatilor de limbaj (planse, cartonase cu imagini, carti, enciclopedii, jucarii, fise de lucru, metronom), cat si cu material si mijloace moderne (computer, softuri educationale, CD-uri, DVD-uri educationale, reportofoane, casete audio). Prin activitatea desfasurata in cadrul cabinetului logopedic elevii reusesc sa dobandeasca o pronuntie corecta a sunetelor limbii romane, o buna expresivitate a vorbirii, imbunatatirea capacitatii de intelegere si exprimare a limbajului, noi strategii de invatare, precum si imbunatatirea relationarii cu mediul inconjurator.