Activități supportive
Centru de Documentare si Informare
Structura infodocumentara moderna cu resurse pluridisciplinare si multimedia, Centrul de Documentare si Informare ofera elevilor, cadrelor didactice, parintilor si comunitatii locale ”un spatiu de formare, de comunicare, de informare si de exploatare a fondului documentar si a tehnologiilor informatiei si comunicarii in educatie, un loc de cultura, deschidere, intalnire si integrare”.
Liceul nostru este printre putinele unitati scolare din judet care au avut sansa de a-si crea, inca din anul 2005, un CDI la standarde europene, urmand modelul scolilor franceze. Astazi, centrul face parte din ethosul scolii, gratie activitatilor extracurriculare si extrascolare extrem de complexe care se desfasoara, sub coordonarea profesorului documentarist, in parteneriat cu alte institutii din tara si din Europa: activitati pedagogice, culturale, activitati de orientare scolara si profesionala, activitati de educatie civica, ecologica si pentru sanatate, activitati de formare si dezvoltare a gustului pentru lectura etc.
CDI este un spatiu activ şi mult mai atractiv de instruire, un mediu educaţional interactiv, în care elevii sunt actori ai propriei formari si dobandesc autonomie in invatare; CDI este un loc al liberei initiative, un pol al culturii, un spatiu al deschiderii catre noi orizonturi, este locul unde elevii dobandesc noi competente si deprinderi.
Ei vin la CDI pentru:
- a participa la activitatile programate in cadrul orelor de curs in CDI, impreuna cu colegii si insotiti de cadre didactice (activitati de cercetare documentara, proiecte disciplinare, pluri- sau transdisciplinare etc.);
- a participa la activitatile pedagogice, educative, culturale cuprinse in „Proiectul pedagogic si cultural al CDI” si organizate in cadrul CDI de catre profesorul documentarist in colaborare cu alte cadre didactice;
- a participa la activitatile culturale desfasurate in CDI (ateliere de creatie, activitati de lectura, activitati in domeniul audio-video, activitati legate de mass-media, cine-cluburi, cercuri pe diferite teme, expozitii, vizite, intalniri, prezentari sau lansari de carte etc.);
- a se documenta si informa in cadrul activitatilor programate sau non-programate ale CDI prin consultarea resurselor existente in CDI din curiozitate personala sau pentru pregatirea unor lucrari cu caracter stiintific, a temelor etc.;
- a se informa sau a participa la activitati de orientare si consiliere scolara;
- a participa la activitati de recuperare, in cazul elevilor cu dificultati in invatare, si la activitati care sa duca la reintegrarea graduala în sistemul de invatamant a elevilor in situaţie de risc sau abandon scolar;
- a viziona diapozitive, casete video, DVD-uri, emisiuni TV etc.;
- a audia o caseta, un disc, un CD (in cadrul activitatilor neprogramate, de destindere);
- a citi;
- a imprumuta sau restitui o carte;
- a se informa asupra vietii institutiei de invatamant si a orasului/satului in care traiesc;
- a participa la organizarea si mediatizarea activitatilor desfasurate in cadrul CDI. Cadrele didactice vin la CDI pentru:
- a participa in timpul orelor de curs la organizarea si desfasurarea de activitati de cercetare documentara si proiecte disciplinare, pluri- si transdisciplinare, in colaborare cu profesorul documentarist si/sau alti parteneri;
- a participa la pregatirea activitatilor/proiectelor propuse elevilor, in colaborare cu profesorul documentarist si/sau alti parteneri;
- a participa la organizarea si desfasurarea de activitati de recuperare a elevilor cu dificultati de invatare si de reintegrare in circuitul scolar a elevilor in situatie de risc sau abandon scolar;
- a participa in colaborare cu profesorul documentarist, la activitati destinate elevilor privind orientarea scolară si profesionala;
- a participa la organizarea si desfasurarea de activitati educative scolare si extrascolare precum si a activitatilor culturale destinate elevilor sau comunitatii locale; pregatirea cursurilor si activitatilor scolare si extrascolare; documentare si informare in interes personal si profesional;
- a participa activ la viata Centrului de Documentare si Informare (recomandarea unor achizitii, pregatirea carţilor pentru imprumut si ordonarea lor la raft, efectuarea unor rezumate, pregatirea / mediatizarea unor actiuni) etc. Parintii si comunitatea locala beneficiaza de oportunitatile oferite de CDI pentru : documentare si informare in interes personal si profesional;
- a participa la activitatile culturale propuse si desfasurate in cadrul CDI;
- a participa la proiectele si parteneriatele initiate si derulate in cadrul colaborarii CDI cu parteneri exteriori unitatii de invatamant; intalniri si activitati, participare la viata scolii, a CDI si comunitatii din care provin.
Consilierea psihologica
Consilierul scolar este o persoana calificata, atestata profesional, care asista elevi, parinti si profesori, individual sau in grup, prin consultanta si consiliere.
Responsabilitatile consilierului scolar:
1. ofera consiliere individuala si de grup;
2. organizeaza grupuri de suport, lectorate pentru elevi, profesori, parinti cu scopul de a oferi informatii despre dezvoltarea si evolutia copiilor, despre comportamente problematice, stiluri parentale etc.;
3. colaboreaza cu alte institutii (fundaţii, ONG-uri , asociatii) si alti specialisti atat din scoala cat si din afara acesteia;
4. mediaza conflictele aparute in mediul scolar;
5. are incluse in norma patru ore de psihologie la clasele a X-a;
6. aplica chestionare individuale si de grup in diferite scopuri (orientare scolară si profesionala, stil de invatare, stil de viata, luarea deciziilor etc.);
7. aplica teste psihologice (teste de inteligenta, de aptitudini, de personalitate).
Consilierul scolar activează in 4 domenii de baza:
- Dezvoltare- presupune o primă etapa de identificare a domeniilor in care elevul are nereusite, nu dispune de abilitati, priceperi necesare pentru a face fata cu succes cerintelor (de exemplu stima de sine scazuta, motivatia scazuta, capacitate deficitara de a lua decizii, lipsa abilitatii de a rezolva o problema si de a comunica eficient, lipsa comportamentului responsabil etc.). Apoi, consilerul elaboreaza o directie de interventie, un plan de dezvoltare personala prin care elevul va beneficia de invatarea si exersarea unor abilitati necesare de care are nevoie pentru a face fata cu succes situatiilor variate de la scoala si din viata de zi cu zi.
- Preventie- consilierul scolar incearca sa anticipeze aparitia unor probleme specifice varstei si incearca prevenirea aparitiei lor (de exemplu, tulburarile alimentare; consumul de stupefiante, alcool, tutun etc.).
- Remediere- are loc atunci cand consilierul identifica in comportamentul elevilor existenta unor probleme, greutati, obstacole. Scopul, in acest caz, este evitarea aparitiei posibilelor crize in viata elevilor prin dezvoltarea unor abilitati de invatare, de comunicare eficienta, de negociere, de rezolvare de conflicte pentru a face fata eficient problemelor interpersonale din viata lor.
- Criza- interventia in situatii de criza (esec, deces, boala, divortul parintilor etc.).
Cabinet de consiliere psihopedagogică: Lic.T. “M. Eminescu” Cluj-Napoca
Invatatorul si profesorul de sprijin
Daca dorim sa intervenim in favoarea copiilor, trebuie sa le oferim tuturor o educatie de calitate si, in mod deosebit, celor cu cerinte educative speciale, sloganiul nostru fiind o educatie de calitate pentru toti intr-o scoala pentru toti.
Invatamantul special integrat reprezinta o forma de instruire scolara diferentiata, precum si o forma de asistenta educationala, sociala si medicala complexa, destinata copiilor/elevilor/tinerilor cu cerinte educationale speciale integrati in unitati de invatamant de masa. Aceasta trebuie sa corespunda nevoilor de dezvoltare ale copiilor, prin evaluarea adecvata a potentialului de invatare/dezvoltare si prin asigurarea reabilitarii-recuperarii si compensarii deficientelor ori tulburarilor, dificultatilor de invatare.
Categoriile de copii/elevi care beneficiaza de serviciile educationale de sprijin sunt :
a) copii/elevi cu certificat de orientare scolara si profesionala eliberat de comisia de evaluare si orientare scolară si profesionals din cadrul CJRAE;
b) copii/elevi cu dificultati de invatare, de dezvoltare sau de adaptare scolara care se gasesc la un moment dat în situatie de esec scolar sau in risc de abandon scolar si beneficiazs de servicii de educatie remediala/consiliere psihopedagogica din partea cadrelor didactice de la clasa, din parte consilierului scolar/a profesorului logoped etc. In functie de evolutia elevului, cadrele didactice care au lucrat cu acesta pot recomanda evaluarea de catre comisia din cadrul CJRAE in vederea asigurarii unui profesor itinerant si de sprijin.
Profesorul itinerant si de sprijin este cadrul didactic cu studii superioare in domeniul psihopedagogic care desfasoara activitati de invatare, stimulare, compensare si recuperare cu persoanele cu CES integrate in unitatile de invatamant de masa, in colaborare cu toti factorii implicati.
Atributiile profesorului itinerant si de sprijin
- Colaboreaza cu comisia interna de expertiza complexa din unitatea de invatamant special in vederea preluarii informatiilor privind evaluarea si planul de servicii individualizat al copilului/elevului cu cerinte educative speciale integrat in invatamantul de masa;
- Colaboreaza cu toate cadrele didactice din unitatea de invatamant în care este inscris copilul/elevul in vederea realizarii unei integrari scolare eficiente si a punerii in aplicare in mod unitar a planului de servicii individualizat;
- Elaboreaza si pune in aplicare planul de interventie personalizat realizat pe baza planului de servicii individualizat, in parteneriat cu membrii echipei multidisciplinare;
- Realizează adaptarea curriculara in parteneriat cu cadrele didactice de la grupa/clasa;
- Monitorizeaza aplicarea programelor curriculare adaptate si evalueaza, in parteneriat cu cadrele didactice de la grupa/clasa, rezultatele aplicarii acestora;
- Realizeaza materiale didactice, instrumente de lucru si de evaluare specifice in colaborare cu cadrele didactice de la grupa/clasa in care sunt elevi cu cerinte educative speciale;
- Participa, in timpul orelor de predare/invatare, la activitatile care se desfasoara in clasa;
- Participa la activitatile educative scolare si extrascolare din grupa/clasa in calitate de observator, consultant, coparticipant;
- Desfasoara activitati de stimulare cognitiva individuale sau în grup;
- Realizează evaluari periodice si reproiecteaza programul de interventie personalizat in functie de rezultatele obţinute;
- Consiliaza parintii/tutorii copiilor/elevilor care beneficiaza de serviciile de sprijin si colaboreaza cu acestia.
Cabinetul de logopedie
Limbajul este cel mai important mijloc de relationare, prin intermediul lui omul comunica dorinte, sentimente, intentii, se formeaza si se defineste ca individ. Astfel, de insusirea corecta a limbajului depinde dezvoltarea intregii personalitati a individului. Un copil cu tulburari de limbaj, care nu a beneficiat de terapie logopedica, poate dezvolta complexe de inferioritate, o stima de sine scazuta, relatii deficitare cu ceilalti, manifesta teama de a vorbi in public, inchidere in sine, ceea ce poate duce la experimentarea unor stari psihice negative, esec sau chiar abandon scolar si implicit slaba insertie sociala. Pentru dezvoltarea armonioasa a personalitatii copilului sunt necesare interventiile logopedice inca din faza de debut a tulburarilor de limbaj, acestea fiind totodata un factor decisiv in reusita tratamentului logopedic. Rolul profesorului logoped in scoala este de-a identifica, evalua si corecta elevii care prezinta tulburari ale limbajului, astfel: tulburarile de pronuntie/articulare; tulburarile de ritm si fluenta ale vorbirii; tulburarile limbajului scris-citit; tulburarile de dezvoltare ale limbajului; tulburarile de voce; alte tulburari de limbaj care influenteaza negative adaptarea scolara si sociala a copiilor.
Obiectivele muncii logopedului sunt:
- depistarea, evaluarea si identificarea tulburarilor de limbaj si de comunicare la prescolarii din gradinitele arondate cabinetului logopedic si la elevii din clasele I-IV;
- asigurarea caracterului preventiv al activitatii de terapie logopedica, prin acordarea unei atentii prioritare prescolarilor inscrisi in gradinite, precum si a elevilor din clasa pregatitoare si din clasa I, in scopul prevenirii instalarii dificultatilor de invatare a scrisului si cititului;
- orientarea terapiei logopedice spre corectare, recuperare, compensare, adaptare si integrare scolara si sociala;
- corectarea tulburarilor de limbaj si de comunicare in vederea diminuarii riscului de esec scolar;
- sprijinirea cadrelor didactice in abordarea personalizata a elevilor cu tulburari de limbaj si comunicare.
In acest context, activitatea profesorului logoped se orienteaza:
- spre depistarea, evaluarea si identificarea tulburarilor de limbaj si de comunicare la prescolarii inscrisi in gradinitele arondate si la elevii din clasele primare;
- corectarea dificultatilor in activitati de terapie individualizata;
- stimularea si imbogatirea vocabularului activ;
- sprijin in vederea evitarii esecului scolar si in vederea integrarii scolare a copilului;
- diminuarea efectelor negative ale dificultatilor de limbaj asupra dezvoltarii personalitatii copilului;
- dezvoltarea capacitatii de comunicare libera, independenta, prin respectarea regulilor ortoepice, ortografice si gramaticale;
- dezvoltarea abilitatilor implicate in actul lexic si grafic;
- consiliere specializata pentru parinti;
- activitatea de indrumare logopedica a cadrelor didactice din invatamantul primar cu privire la activitatea de interventie logopedica;
Terapia logopedica completeaza in mod cu totul special oferta scolara de care beneficiaza elevii din clasele primare ale liceului nostru. Activitătile de terapie a limbajului se desfasoara in cadrul cabinetului logopedic, intr-o atmosfera stenica, stimulatoare prin alternarea tehnicilor si metodelor speciale de terapie a limbajului cu tehnicile de comunicare. Cabinetul logopedic este dotat cu material specific metodelor traditionale de recuperare a dificultatilor de limbaj (planse, cartonase cu imagini, carti, enciclopedii, jucarii, fise de lucru, metronom), cat si cu material si mijloace moderne (computer, softuri educationale, CD-uri, DVD-uri educationale, reportofoane, casete audio). Prin activitatea desfasurata in cadrul cabinetului logopedic elevii reusesc sa dobandeasca o pronuntie corecta a sunetelor limbii romane, o buna expresivitate a vorbirii, imbunatatirea capacitatii de intelegere si exprimare a limbajului, noi strategii de invatare, precum si imbunatatirea relationarii cu mediul inconjurator.